BEDEHUS-LAB

Medvirkende:
Tabula Rasa
Else Olsen S., komposisjon, tekst og preparert piano
Ingrid Askvik, regi
Matias Askvik / Silje Sandodden Kise, scenografi
Silje Sandodden Kise, kostymedesign

Lyden av bedehuset har fulgt meg gjennom oppveksten, og også heilt inn i mitt virke som komponist den siste tida. Den stille og andektige lyden av bedehuset når døra blei låst opp. Lukta av grønsåpevaska golv. Klirringa i bedehuskoppar. Mintgrøne, rosa og lyseblå Figgjo-koppar. Smaken av sukker, melis, sjokolade og sitronkrem. Og kjeks. Sterk saft. Ingen instruks om måtehald. Mor spelte til allsongen. Det gjer ho framleis. Lyden av fint ustemte pianostrenger, som fekk klangane frå pianoet til å sveva i store akkordar. 

Det foregår no ein dekonstruksjon av bedehuset. Både fysisk av husa der dei står. Men også av fenomenet bedehuset, både i menneska og alt bedehuset har husa i nesten 200 år. Døyr bedehuset då? Korleis er lyden av forlatte bedehus?

Else Olsen S., komponist, pianist og skribent, skriver utelukkende eksperimentell musikk. Hvordan blir det når hun samtidig blander inn bedehusmusikk? Hun vokste selv opp på diverse bedehus på vestlandet, og har tatt også denne sjangeren med i sitt virke – en sjanger som ikke en gang blir nevnt i høyere musikkutdanningssystem.

«Bedehus-LAB» er en videreføring av «Bedehus» som hadde urfremføring under Bergen Kirkeautunnale september 2020, og vises på vestlandsturné april / mai  2022. 

Det blir spilt forestillinger i åtte bedehus eller i hus som tidligere har vært bedehus: 

29. april kl 19: Tunes bedehus, Garnes
1. mai kl 19: Algrøy bedehus, Sotra
5. mai kl 19: Leirvik bedehus, Stord
6. mai kl 18: Hauge bedehus, Karmøy 
11. mai kl 19: Heimly bedehus, Åsane
12. mai kl 19: Jon Fosses hus, Kvam
14. mai kl 15: Bdhuset, Breim
15. mai kl 15: Kaupanger bedehus

I Bedehus-LAB får publikum fragmenter av minner, smaker og framtidshåp. Har bedehuset mistet seg selv på veien? Er dørene åpne nok til å slippe framtiden inn? Vi undersøker nå hvordan publikums respons til verket kan tas inn i forestillingen. Publikum inviteres på kirkekaffe og til å dele sine historier og assosiasjoner som så blir tatt med videre til neste bedehus. 

Tabula Rasa har sammen med komponist arbeidet med å forme et verk basert på bedehuskulturen, ut fra et samtidsmusikalsk perspektiv.

Askvik, Askvik og Kise jobber med den sceniske utformingen av forestillingen. De leker seg assosiativt med bedehusets performativitet, ritualer og estetikk. De tar verket ut av de rene musikalske rammene og former Bedehus-LAB til en opplevelse der publikum både er innenfor og utenfor – betraktende og deltakende.

KUNSTBOK
Bedehus-LAB skal i etterkant av visningene i 2022 samle minner fra konsertdeltakerne, som sammen med lyd, dikt, bilder og grafikk vil bli en kunstbok med opplag på 250 eksemplarar. Forhåndsbestilling til elseolsens@gmail.com.

Bedehus-LAB er støttet av Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, Vestland fylkeskommune, Bergen kommune, Morten Eide Pedersens minnefond og Komponistforeningen. 

Jeg satt tidvis og lo, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Så det spilte nok på noen ubevisste strenger som jeg ikke helt har ord for.

Det var ei spesiell oppleving. Konseptet gjev meining og er banebrytande.

Tilbakemeldinger fra publikum